Infolinia: 796 997 028

Dodano produkt do koszyka

Dlaczego kwas foliowy jest ważny w ciąży?

Kwas foliowy w ciąży - do kiedy?

Kwas foliowy – charakterystyka

Tak, jak pozostałe witaminy z grupy B – kwas foliowy jest rozpuszczalny w wodzie, a w żywności występuje pod postacią tak zwanych folianów. Bardzo łatwo ulega on zniszczeniu powodowanym zbyt wysoką temperaturą, niskim poziomem pH lub promieniowaniem ultrafioletowym. Rozkładowi ulega także w procesie przetwarzania żywności. Kwas foliowy zawarty w upieczonych lub usmażonych produktach traci około 70% swojej zawartości wyjściowej. Warto o tym pamiętać, decydując się na skuteczną suplementację kwasu.

Kwas foliowy – cechy

  • Jest rozpuszczalny w wodzie
  • Jest substancją egzogenną
  • Jest substancją o żółtej barwie
  • Pod wpływem wysokiej temperatury ulega zniszczeniu
  • Utlenia się, a więc nie można przechowywać go zbyt długo

Kwas foliowy w ciąży

Zapotrzebowanie kwasu foliowego w ciąży może wzrosnąć nawet czterokrotnie. Właściwe dawkowanie witaminy uzależnione jest również od wieku kobiety. Ginekolodzy są jednogłośni, że dodatkowe przyjmowanie witaminy B9 jest niezwykle istotne z perspektywy utrzymania zdrowej ciąży, jak i profilaktyki wystąpienia wady cewy nerwowej płodu. Następstwem rozwoju wspomnianej wady może być bowiem rozszczep kręgosłupa lub bezmózgowie dziecka. Na to zagrożenie narażone są dzieci mam, u których tego typu wada genetyczna pojawiła się już kiedyś w rodzinie. Podobna sytuacja ma miejsce, kiedy przyszła mama cierpi na cukrzycę. Najpopularniejszą wadą układu nerwowego dziecka w Polsce jest przepuklina oponowo-rdzeniowa.

Do kiedy przyjmować kwas foliowy w ciąży?

Sugeruje się, że kwas foliowy powinno się przyjmować zarówno przed zajściem w ciążę, jak i w jej trakcie. Proces jego suplementacji przed ciążą powinien trwać około 6 miesięcy, chyba że do zapłodnienia dojdzie niespodziewanie wcześniej. W okresie brzemiennym natomiast zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego do końca pierwszego trymestru, choć niektóre kobiety przyjmują go nieco dłużej. Zabieg ten ma na celu wsparcie organogenezy dziecka, czyli przebieg wykształcania organów w jego początkowej fazie rozwoju. 

Kwas foliowy – zapotrzebowanie w okresie rozrodczym

Zaleca się, by kobiety w ciąży przyjmowały dawkę 0,4 mg kwasu foliowego dziennie. Natomiast w przypadku pań starających się o stan błogosławiony ilość suplementowanej witaminy B9 powinna być nieco większa i mieścić się w granicach 0,4-0,9 mg na dzień. Kuracja wówczas trwa zazwyczaj nie krócej niż cztery tygodnie przed planowaną ciążą. W tym miejscu warto pamiętać, że u kobiet, które przyjmowały leki antykoncepcyjne, czas regulacji odpowiedniego poziomu B9 we krwi może się nieco wydłużyć.

Jakiego typu suplementy kwasu foliowego wybrać?

Istnieje wiele rodzajów suplementów diety zawierających kwas foliowy. Poszczególne pozycje różnić się mogą liczbą tabletek lub saszetek w opakowaniu, inną zawartością wyjściową kwasu foliowego w gramie produktu, obecnością dodatkowych substancji czy nawet ceną produktu. Dla przykładu INOFEM zawierający dodatkowo witaminę B8 może kosztować nawet 80 zł. 

Produkt z wyższej półki cenowej wybierają osoby ze szczególną tendencją do niedoborów kwasu foliowego lub  kobiety z problemami z zajściem w ciążę. Istnieją natomiast także podstawowe wersje suplementu witaminy B9, które dostępne są już w granicach 10-25 zł. Jest nim między innymi kwas foliowy APTEO i ACTIFOL. Przed wyborem właściwego produktu warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Funkcje kwasu foliowego w pigułce

  • Wspiera układ nerwowy i krwionośny
  • Jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju komórek ustrojowych
  • Bierze udział w procesie syntezy serotoniny i noradrenaliny
  • Zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia miażdżycy
  • Bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, a także czerwonych krwinek
  • Ułatwia zapłodnienie
  • Bierze udział w organogenezie płodu
  • Skutecznie poprawia nastrój i zmniejsza podatność zachorowania na depresję
  • Zapobiega anemii
  • Wspomaga prawidłową gospodarkę hormonalną u kobiet

Dlaczego niezbędna jest suplementacja kwasu foliowego?

Podstawową przyczyną potrzeby suplementacji kwasu foliowego jest fakt, iż jest on substancją egzogenną. Oznacza to, że do organizmu może trafić jedynie z pożywieniem lub na drodze suplementacji. Odpowiedni poziom kwasu we krwi człowieka zapewnia jego zdrowie na wielu płaszczyznach. Dla przeciętnej osoby jego zawartość w przyjmowanych warzywach i zbożu jest wystarczająca. Suplementacja potrzebna jest przede wszystkim w okresie rozrodczym kobiety i w przypadku genetycznego obciążenia wadą cewy nerwowej płodu. Warto wiedzieć, że aktywna suplementacja kwasu foliowego jest zalecana także ze względu na swoją skuteczność. Organizm ludzki jest bowiem w stanie przyjąć 50% ilości kwasu w formie naturalnej, a 100% w formie syntezowanej. Nie ulega wątpliwości, że dawkowanie witaminy B9 ma swoje niepodważalne zastosowanie. Suplementacja kwasu foliowego może się odbywać zarówno za pomocą tabletek powlekanych, jak i soków multiwitaminowych. Lek dostępny jest w aptekach bez recepty.

W jakiego rodzaju żywności znajduje się kwas foliowy?

Utrzymywanie właściwego poziomu kwasu foliowego w organizmie wspomoże zbilansowana i zróżnicowana dieta. Do naturalnych źródeł witaminy B9 należy przede wszystkim większość warzyw, takich jak szpinak i szparagi, ryż, soja, rośliny strączkowe, żółtka jaj czy ziarna pszenicy. Ze względu na podatność kwasu foliowego na wysoką temperaturę zaleca się spożywanie warzyw w postaci surowej lub krótko gotowanej.

Skutki niedoboru kwasu foliowego w organizmie

Powszechnie uznaje się, że na deficyt kwasu foliowego najbardziej narażone są osoby zmagające się z nałogiem nikotynowym lub alkoholowym. Są nimi także niemowlęta urodzone przedwcześnie, dziewczęta w okresie dojrzewania i osoby przyjmujące leki padaczkowe. U osób starszych niedobór kwasu foliowego we krwi może się objawiać problemami umysłowymi. Dodatkowymi czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo wystąpienia deficytu witaminy B9 w organizmie jest nadczynność tarczycy, obecność nowotworów lub wszelkiego rodzaju choroby wątroby. Na ten aspekt niekorzystnie wpływa także przyjmowanie leków działających antagonistycznie do kwasu foliowego. Planując suplementację jego niedoboru, niezbędne jest ustalenie podstawowej przyczyny tego groźnego zjawiska.

Objawy deficytu witaminy B9 w organizmie:

  • Drażliwość i zmęczenie (najczęściej spotykane)
  • Problemy z pamięcią
  • Zaburzenia trawienia
  • Problemy z układem krwionośnym – miażdżyca, niedokrwistość,
  • Zahamowanie odbudowy komórek w organizmie

Data publikacji: 09.11.2020 11:27:59

Produkty

Actifolin 0,8 mg, 30 tabletek

Actifolin 0,8 mg, 30 tabletek

Cena: 19.90 zł

Kategoria: Kwas foliowy

Kwas foliowy Apteo 90tabl.

Kwas foliowy Apteo 90tabl.

Cena: 9.90 zł

Kategoria: Kwas foliowy

X Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.